Op het Mercurius College vinden we het belangrijk dat iedereen op een respectvolle manier met elkaar omgaat en dat onze leerlingen en medewerkers zich veilig en prettig voelen op school. Mocht er een vraag of probleem zijn, dan kijken we eerst samen met de betrokkenen naar een oplossing.
Wanneer een leerling of ouder/verzorger een klacht heeft, wordt deze bij voorkeur eerst besproken met de betrokkene docent. Mocht dit niet tot een bevredigende oplossing leiden, dan kan hij/zij zich wenden tot de mentor. Indien de klacht na overleg met de mentor niet naar tevredenheid is afgehandeld, kan deze worden voorgelegd aan de teamleider. Als ook dit geen passend resultaat oplevert, kan de leerling of ouder/verzorger de klacht voorleggen aan het College van Bestuur.
Wanneer een medewerker een klacht heeft, wordt dit bij voorkeur eerst besproken met de direct betrokken collega. Mocht dit niet tot een bevredigende oplossing leiden, dan kan de medewerker zich wenden tot de teamleider. Indien de klacht na overleg met de teamleider niet naar tevredenheid is afgehandeld, kan de medewerker de kwestie voorleggen aan het college van bestuur.
In sommige gevallen blijft een verschil van mening bestaan, ondanks ieders inzet. In deze gevallen geldt deze klachtenregeling.
De vertrouwenspersonen kunnen de medewerker, leerlingen of ouder/verzorger met een klacht (in zake ongewenst gedrag) aanhoren, bijstaan, begeleiden en meedenken over opties die het probleem mogelijk kunnen oplossen. Daarbij heeft de voorkeur dat eerst wordt getracht om tot een oplossing te komen binnen de eigen organisatie.
Klachtindeling, de vier categorieën:
- Klachten op het niveau van de klas (leerling, klassenverband of docent)
Betreft elke vorm van ongewenst gedrag: (seksuele) intimidatie, pesten, agressie en geweld, discriminatie en racisme.
1e aanspreekpunt voor het bespreken en/of oplossen van klacht: – Betreffende docent of mentor. – Vertrouwenspersoon kan begeleiden.
- Klachten op schoolniveau (Organisatorische klachten)
Denk aan: maatregelen/ nalatigheid van personeel, schoolleiding, bestuur. Ook pedagogische klachten en elke vorm van ongewenst gedrag.
1e aanspreekpunt voor bespreken en/of oplossen van klacht: – Teamleider (s); schoolleiding. – Vertrouwenspersoon kan begeleiden en/of meedenken over opschalen naar klachtencommissie en wijze van klachtindiening.
- Seksuele intimidatie
Klachten van deze aard worden besproken met:
- de interne vertrouwenspersoon of de
- de externe vertrouwenspersoon
Hierbij dient opgemerkt te worden dat de interne vertrouwenspersoon een meldingsplicht heeft aan het bestuur en het bestuur heeft een meldingsplicht aan de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs. Er zal altijd vertrouwelijk met de meldingen omgegaan worden. De externe vertrouwenspersoon heeft geen meldingsplicht. Zij zijn wettelijk verplicht geheim te houden wat leerlingen, ouders of personeelsleden van een school hun toevertrouwen. De aangifte wordt door het schoolbestuur gedaan. Indien de melding betrekking heeft op het bestuur zal de Raad van Toezicht dit overnemen.
- Discriminatie
Deze klachten worden gemeld aan de non-discriminatie codecommissie, het meldpunt hiervan is de Vereniging van Vrije Scholen Vereniging van Vrijescholen. Dit kan via de interne vertrouwenspersoon of het bestuur.
Is bespreking van klachten niet mogelijk of onvoldoende gebleken, of vereist het probleem een andere aanpak, dan kan het probleem of de klacht schriftelijk aan de hiervoor aangewezen interne vertrouwenspersoon, of bij de externe vertrouwenspersoon worden gemeld.
2025-05_Klachtenregeling Mercurius College
Interne vertrouwenspersoon
Voor leerlingen
Mw. Slager of mw. Voorthuizen
Mw. Slager:
06-39625044 of j.slager@mercuriuscollege.nl
Bereikbaar op ma, di, woe, do, vrij
Mw. Voorthuizen:
06-81974327 of j.voorthuijzen@mercuriuscollege.nl
Bereikbaar op ma, di, do
Voor medewerkers en ouders/verzorgers
Mw. Collette:
06-14376293 of b.collette@mercuriuscollege.nl
Bereikbaar op di, woe, do, vrij
Externe Vertrouwenspersoon
Voor medewerkers en ouders/verzorgers
Mw. Dekker of dhr. Kuipers
Mw. Dekker:
06-30944321 of jdekker@winstonpartners.nl
Bereikbaar op ma, di, woe, do, vrij
Dhr. Kuipers:
06-11467783 of rkuipers@winstonpartners.nl
Bereikbaar op ma, di en do